Предстои важна среща на Двустранния съвет за партньорство "Турция-ЕС".
16.05.2009
На 19 май т.г. в Брюксел ще се проведе годишната сесия на Съвета на ниво министри.На срещата ще бъде представен изготвения от ЕС документ, озаглавен "Обща позиция и препоръки", който ще бъде предаден на турската страна за сведение и за предприемане на мерки с цел изпълнение на поставените от Брюксел условия и критични бележки.Докладът съдържа няколко раздела, като ос новно внимание било отделено на ролята на армията в обществено-политическия живот на страна та и контрола на гражданските институции.На остра критика били подложени съществуващите прак тики и конституционно закрепените възможности за упражняване на политическо влияние от стра на на висшето военно ръководство на въоръжените сили, което действало като независим и пара лелен политически център за намеса в работата на централната и местната изпълнителна власт. Дадена била препоръка да се засили контрола на Парламента над формирането и разпределение то на бюджета за отбрана и се посочвало, че предприетите през 2008г. политически реформи не са допринесли за очаквания от ЕС напредък и затова били посрещнати със задоволство обещания та на турското правителство за ускоряване на този процес и постигане на желаните от ЕС резул тати.Брюксел бил на мнение, че гаранция за добрите намерения на Турция в тази насока дало реше нието за назначаване само на един преговарящ от турска страна и съсредоточаване на цялата отговорност и свобода на действие в ръцете на тази институция.Брюксел гледал с оптимизъм на усилията на правителството за промени в Конституцията, като препоръчал авторите на конститу ционните реформи да се съобразяват с критиките и предложенията, изложени специално за Тур ция от Европейския Съд за правата на човека и от Венецианската комисия.В доклада на ЕС било посочено, че във връзка с налагането на институцията на Омбудсман турският Конституционен съд е анулирал приетото законодателно решение, но се настоява мястото на Омбудсмана да бъ де интегрирано като част от турската съдебна система.С общи приказки е отразено задоволство то на Брюксел от "конструктивната и активна" политика на Турция в района на Южен Кавказ и Близкия изток и специално се подчертавало, че ЕС подкрепя усилията на Анкара за нормализиране на отношенията с Армения, в резултат на което на 22 април била приета т.н. "Пътна карта".Силна критика била отправена към компетентните турски органи заради правния безпорядък и законовите пречки по пътя за решаване на въпросите относно религиозните права на малцинствата и на алеви тите, статута на техните имоти и тяхното възстановяване.ЕС отблизо наблюдавал как турското правителство подхожда към искането за възобновяване на дейността на Духовната семинария в Хейбелиада и как се развива спора за признаване на титлата "Вселенски" на Гръцкия патриарх в Истанбул.Докладът подкрепял решението за разпространяване на програми на кюрдски и армен ски език като част от усилията за утвърждаване на културните права на турските граждани с друг майчин език, но имало още много да се желае относно правото на образование и на придобиване на недвижимо имущество на гръцкото малцинство в Турция.Брюксел бил доволен от внесените поправки в чл.301 на турския НПК, касаещи досегашните ограничения върху свободата на словото и се отправя призив държавните служители да уважават и да не накърняват свободата на медиите. Прави впечатление, че срещата ще се проведе в момент, когато продължават острите нападки на високопоставени турски официални лица срещу мненията на Саркози, Меркел и бъдещия кандидат за президент на Франция Ален Жюпе за "привилегировано партньорство" като алтернатива на пъл ноправното членство.По отношение на критиките и препоръките за подобряване на положението с правата на малцинствата и на алевитската религиозна общност, както и вниманието, отделено на Гръцката патриаршия, докладът на ЕС е почти напълно идентичен с пунктовете и констатациите по същите въпроси, включени в годишния доклад на Държавния департамент на САЩ.Натискът на ЕС за отслабване на позициите на армията е открита подкрепа за курса на правителството за дискре дитиране на най-старата институция, завещана от Ататюрк като гарант за светските устои на ре публиката, за постепенно отричане на кемализма като исторически изпълнил своята мисия в друга епоха, за ревизия на наследството на Първата република и даване път на т.н. "Втора република".