"Дойче веле": "Турция стана световен производител на ментета".
10.08.2009
Днес някои турски медии цитират части от коментара на "Дойче веле", посветен на мястото на Турция в световното производство и търговията с копия на известни марки. Според германската медия, вече било "демоде", когато става дума за фалшификати, клиентът да предполага, че те са китайско производство. Като се позовава на данни на Анкарската търговска камара, в коментара се прави извода, че Турция вече е настигнала Китай както във физическия обем на производството, така и в номенклатурното разнообразие на копираните изделия. В палитрата от турски "ментета" всеки познавач можел да намери сполучливи имитации на часовници, слънчеви очила, маратонки, ръчни чанти, спортни екипи и всичко останало, което предлагали оригиналните марки "Adidas", "Barbie", "Puma", "Armani", "Gucci", "Nike" и т.н. Медията обяснява този "турски бум" не само с изобретателността и типичния за ориента търговски нюх, но и с наивното простодушие на големия брой западни туристи, за които най-важна била цената. Посочва се примера с млад германец, който без притеснение споделил, че е доволен от турския анцунг "Адидас", купен за 20 евро, докато в Германия оригиналът ст рувал 50-60 евро. Психолозите имали вече диагноза за култа към марковите продукти, добила известност като "марков фетишизъм", най-новото проявление на който било констатирано на пазара на мобилните телефони и най-често на техните фалшификати. Коментарът акцентира и на още една емоционално - психологична страна, свързана с купуването на "ментета" и до липсата на "угризение на съвестта". Единственото съжаление, което изпитвали клиентите на фалшиви стоки, било в случа ите, когато след "удачния финансов удар" виждали същия продукт с по-ниска цена на съседната сергия или като "находка" на свои приятели, достойна за "завиждане".