Единствено руският пазар можел да спаси от кризата турските производители на птиче месо.
14.01.2010
Във връзка с току-що приключилото посещение на Реджеп. Ердоган в Москва, на дневен ред в Турци я беше поставен за пореден път въпроса за състоянието на сектора "домашни птици, производство на яйца, пилешко месо и птичи продукти", който силно пострада по време на истерията около т.н. "пт ичи грип". Кризата предизвика фалита на едни от най-могъщите турски "владетели на вътрешния паз ар", други, като "Шекер пилич", "Бей пилич" и т.н. успяха да запазят мястото си въпреки последвалия нов удар от световната стагнация. Известно раздвижване настъпи след като турската продукция бъ рзо започна да измества Бразилия от пазарите в Ирак, въпреки по-високите цени на турското "бяло месо". През 2008г. общият обем на износа достигнал 87 млн. долара, а само за 9-те месеца на 2009 г. бил реализиран същия износ благодарение на "отварянето" на пазарите в Ирак и на някои нови де стинации като Таджикистан, Азербайджан, Виетнам и Конго. Според Главният координатор на лидер а в бранша "Бейза пилич" Неджметтин Чалъшкан, 2008 и 2009 се характеризирали с неравномерност и силно външно конюнктурно влияние и тези фактори не можели да гарантират "перспективна устойч ивост и дългосрочно планиране на инвестициите". Единствената надежда за "трайна перспектива" пр ед производството и пласмента на птиче месо и яйца и за съхранение на сектора турският бизнес ви ждал в руските пазари и това била една от целите на визитата на Ердоган. Русия била най-големият в света вносител на пилешко месо и едно "малко" на пръв поглед и като начало "отваряне" за турска та продукция през 2010г. щяло да "успокои" сектора. Раздвижването на "износа" като количество до голяма степен щяло да компенсира големите загуби, предизвикани от продължаващото падане на це ните от 2300 дол. за тон през 2007г. на 1600 долара в момента. Турските птицепроизводители и кла ниците били напълно излъгани в надеждите, насаждани през последните 10 години, че пазарите на Е С ще спасят производството.