За какво си хортуваха Давутоглу и Главният мюфтия Мустафа Алиш ?
20.03.2010
От всички срещи на Давутоглу в България на най-силна информационна цензура бяха подложени разговорите с Цецка Цачева и с Главния мюфтия Мустафа Алиш. ТВ "СКАТ" още на 17 март посочи причините, които са накарали турския министър спешно да включи в програмата си посещение в Народното събрание и среща с г-жа Цачева. Оказахме се прави, защото гостът с дежурната и хитра усмивка вече е бил уведомен за подготвената от РЗС проекто-резолюция за арменския геноцид и своевременно е взел мерки да не се допусне "нова Шведска изненада". Що се отнася до съдържанието на разговора в Главното мюфтийство, единствения израз, който ни насочва към същността на обсъжданите въпроси, е формулиран така: "На срещата Главният мюфтия д-р Мустафа Хаджи запозна министъра със структурата и дейността на изповеданието. След срещата проф. Ахмед ( тук турскоезичните автори на съобщението на Главното мюфтийство са допуснали правописна грешка, защото във всички официални документи на МВнР на Турция името се изписва като АХМЕТ ) Давутоглу и Главния Мюфтия заедно изпълниха петъчната молитва в софийската джамия "Кадъ Сейфуллах ефенди" ( Баня баши джамия )." Електронното издание на вест-ник "Кърджаали хабер" ни уведомява, че "Давутоглу е бил информиран от Мустафа Алиш Хаджъ и другите представители на Главното мюфтийство за проблемите и трудностите на българските мюсюлмани". Какви са тези "проблеми и трудности" можем подробно да научим от интервюто на Зам. Главния мюфтия ( дясната ръка на Алиш Хаджъ ) Ведат С. Ахмед, дадено наскоро за в-к "Вакит" и разпространено чрез информационната агенция ЕНА-ЕВМ.(автор Мустафа Узун). Под формата на предварително съгласувани въпроси и отговори "българският гражданин и мюсюлманин" Ведат Ахмед сипе невероятни клевети и настройва срещу Родината си и бъл гарския народ тези, които в Турция трябва да чуят за "тежкото и безправното положение на техните братя по вяра" и да се захванат да им помагат. Точно тези "оплаквания и притеснения" на Главното мюфтийство са били коментирани пред Ахмет Давутоглу. Сред тези с най-голямо въздействие върху чувствителната "душа" на госта трябва да бъдат посочени следните "призиви за помощ": 1.В България сега има 1156 джамии, 302 стаи за молитва ( месджит ) и 51 текета и тюрбета. За съжаление много от джамиите били затворени или се нуждаят от спешен ремонт. Градове като Кюстендил, Враца, Самоков и Ески Заара ( Стара Загора ) имали само по 1 действаща джамия и хиляди правоверни мюсюлмани били лишени от правото си да изпълняват религиозните ритуали. 2.Шест вековната джамия "Хамза бей" в Ески Заара била от много години затворена заради археологически разкопки и изследвания. Главното мюфтийство притежавало нотариален акт за собственост и въпреки това държавата незаконно се разпореждала с джамията.Съгласно Проекта за регионално развитие на ЕС било решено джамията да се превърне в "Музей на диалога между религиите". 3.Като правило българите имали негативно отношение към мюсюлманите и специално към турците. Причината се криела в 5 вековното ОСМАНСКО УПРАВЛЕНИЕ. Широко била пропагандирана тезата, че в България няма турци, а мюсюлманите били насила ислямизирани българи. Държавата също се поддавала на тези внушения под предлог, че такава била народната воля. 4.Трудности имало в подготовката на млади кадри. Не достигали средства и учебни заведения. Понастоящем религиозните служители получавали образованието си във Висшия ислямски институт и в 3 лицея "Имам Хатип". По-рано всички преподаватели били от Турция, сега техния брой намалял за сметка на изпращаните на обучение в чужбина и на завършилите в България. Системата на преподаване и на изпитване в българските духовни училища била много близка до прилаганата в турските лицеи "Имам Хатип" и до програмата на Религиозния факултет на университета "Мармара". За "външната подготовка и дипломиране в чужбина" били предпочитани учебните заведения в Турция, Сирия, Йордания и Саудитска Арабия. 5.Османската епоха оставила в България многобройни и дълбоки следи. В течение на 130 години българските власти постоянно се опитвали да ги заличат, но не са успели и благодарение на Аллах, Османското наследство ще продължи да съществува. Тези следи се наблюдавали в езика, традициите, празниците, фолклора, правото, топонимите, културните обичаи и др. Най-важното Османско наследство представлявала турско-ислямската общност, която, въпреки всички преследвания, прогонвания, опити за асимилация и физическо и духовно унищожение, днес представлява най-голям процент от населението на страна-член на ЕС, каквато е България. От Османската епоха са останали редица културни и религиозни паметници като хамама във Филибе, бизестените в Шумну и Янболу, десетки часовникови кули, библиотеката във Видин, мостове, крепости и крепостни врати, безброй чешми и хиляди надгробни камъни. Голяма част от Османското културно-историческо наследство беше разграбено и унищожено веднага след Руско-Турската война. Някои джамии, религиозни училища и други вакъфски имоти били преустроени в черкви, административни сгради и музеи.6.Благодарение на българо-турската Спогодба за защита на недвижимото културно-историческо наследство започна ремонта на някои джамии с изключително високо архитектурно и историческо значение като "Муради Хюдавендигар" във Филибе. Предстои реставрацията на джамията "Макбул Ибрахим паша" в Разград, която ще бъде поета от Турската агенция за сътрудничество и развитие TIKA и на джамията "Фатих" в Кюстендил. 7.Българските мюсюлмани са признателни на проявилите интерес за съдбата на "сънародниците-едноверци" ръководители, институции и НПО в Турция. Мюфтийството получава след 1990г. голяма помощ от Дирекцията по религиозните въпроси към МС и от фондацията "Диянет", особено в областта на образованието. Голямо съдействие ни оказват също така изселническите дружества. В рамките на подписаните двустранни спогодби голям принос за съхраняването и за възстановяването на Османското културно-историческо наследство имат TIKA и Общината на Истанбул.