България пак се оказа между "шамарите" в зеленчуковата война на Турция с ЕС.
27.04.2010
ТВ "СКАТ" първа се опита да привлече вниманието на нашата общественост и на оторизираните органи върху затрудненията за България, породени от шмекериите на турските производители и износители на пресни плодове и зеленчуци. Достатъчно е да припомним съдържанието на нашите подробни информации от 14.01.2010г. и 03.02.2010г. Днес научаваме, и то само от турски, а не от наши източници, че "възникналия сложен проблем с проверките и задържането на турските ТИР - ове на българската граница като външна граница на ЕС бил преодолян след разговори с българските власти." Това било обявено лично от Държавния министър Зафер Чаалаян с думите: "Турските камиони няма повече да чакат, а ще продължат пътя си до държавите-вносителки, след като дадат задължителните мостри от стоката за биохимически анализи. Резултатите от тестовете ще бъдат изпращани на компетентните органи на страните, за които са предназначени нашите пресни плодове и зеленчуци." В писмено съобщение, разпространено до медиите, Чаалаян се връща към предисторията на казуса, възникнал след 25.01.2010г., когато Брюксел въведе нови и по-строги правила за фитосанитарен контрол на турската продукция за пазарите на ЕС. Тогава било взето решение първите проби на турските плодове и зеленчуци да се вземат и да се анализират на българо-турската граница, която е външна граница на ЕС. Веднага обаче възникнали пречки, причинени от липсата на подходящи лаборатории и на слабата организация в България. Налагало се турската стока да чака по 4 - 5 дни, докато бъдат готови резултатите от тестовете. Нещо повече, дори на самата митница в Капитан Андреево липсвали необходимата подготовка и ресурси за привеждане в изпълнение на директивата на ЕС. При това положение камионите били оставяни да пътуват до Пловдив или София, едва тогава там им вземали пробите, тези проби следвало да бъдат изпращани в други лаборатории и докато пристигнат анализите, ТИР - овете трябвало да чакат в тези два града. Турция веднага почувствала създалата се бъркотия и предприела енергични постъпки както пред Брюксел, така и пред София. В резултат на турските възражения и предложения, тези дни станало ясно, че възникналия проблем с България е на път да бъде решен. Съгласно новата процедура и тъй като на митницата в Капитан Андреево нищо не било променено, както и преди, турските камиони ще пътуват до Пловдив и София, без да бъдат задържани на границата. След като дадат мострите от стоката си, шофьорите били свободни да продължат маршрута си до крайното място на разтоварване в ЕС, без да чакат резултатите от теста. Българските власти имали задължението да изпращат на получателите резултатите от анализите според попълнените от износителите адресни данни. Като голям успех турската страна посочва извоюваното право на българска територия ( Капитан Андреево, Пловдив и София ) да бъдат разположени бюра ( пунктове ), които да оказват 24 часова помощ на шофьорите и които ще бъдат в постоянна връзка с турските фирми-износители. Такава организация на работата станала възможна след като било подписано споразумение между "регистрирана в България консултантска фирма и Съюза на износителите на плодове и зеленчуци в Анталия". От всичко изложено дотук става ясно, че предприетата от ЕС процедура спрямо турския износ за пазарите на ЕС не е била стикована с България и нашата нещастна държавица е била допълнително натоварена да се оправя с турските бакии, за да гарантира "здравословното и безопасно хранене на западняците". В същото време от наличните данни възниква съмнението как ще бъдат третирани турските "пластмасови" продукти, предназначени за нашия вътрешен пазар и какви компромиси ще бъдем принудени да правим, сякаш не сме член на ЕС и сме "външна граница" само за другите на запад от Белград. Ще важи ли за турската стока правилото да чака на границата, докато бъдат готови анализите, или камионите ще кръстосват из България "в очакване някой да поднесе на шофьорите с усмивка и поклон лабораторните книжа" ?