След като пусна "влака на дружбата", БДЖ спря 30 турски спални вагона.
13.07.2010
Ако до 1 август т.г. възникналият остър конфликт между БДЖ и турската вагоностроителна фирма "ТЮВАСАШ" не бъде решен, повече от сигурно е, че той ще бъде предмет на разговор при предстоящото посещение на Ердоган в България. Тези дни специализираните турски медии гневно реагират на полученото от София "неофициално уведомление", че БДЖ са анулирали поръчката за доставка от Турция на 30 бр. спални вагони. Тази доставка била записана в протокола за транспортно сътрудничество между България и Турция, след като на 11.04.2008г. българските власти открили тръжна процедура за закупуване на 30 бр. съвременни спални вагона, които да отговарят напълно на стандартите на ЕС. Търгът бил спечелен от вагоностроителната фирма "ТЮВАСАШ". По този повод Генералният директор на турската фирма Ибрахим Ертиряки заявил пред кореспондент на Анадолската агенция: "Не ми се иска даже да вярвам, че има такова решение. Ако новината е вярна, взетото решение е непонятно и противозаконно, защото противоречи на поетите според протокола ангажименти. Сега ли чак в БДЖ разбраха, че нямали нужда от такива вагони и че нямат пари да ги платят?" Турската страна е силно възмутена и от факта, че БДЖ ще обявят нов търг при същите условия. Турските медии припомнят, че след общите избори през юли м.г. новото правителство сменило ръководството на БДЖ заради слабо управление, корупция и разхищения. Новата дирекция обаче също отказала да подпише договора с "ТЮВАСАШ" въпреки многобройните напомнителни и предупредителни писма от Турция. Въпросът е бил обсъден при визитата на Бойко Борисов в Анкара в края на януари 2010г. и било постигнато "устно съгласие" между министрите на транспорта на двете държави, което залегнало като текст в протокола за сътрудничество. Българската страна официално потвърждава, че търга е спечелен от "ТЮВАСАШ" и обещала, че ще осигури финансирането на доставката. Въпреки обещанията на българската делегация, до ден днешен София запазила пълно мълчание и не реагирала на писмата на турската страна. Директорът на фирмата - производител се заканил, че ако БДЖ не преразгледа позицията си, засегната страна ще има пълното основание да заведе съдебно дело за компенсации.