В Турция се обсъжда връщане към феодално-османската система на средното образование.
07.08.2010
Преди началото на новата учебна година в Турция се провеждат регионални работни съвещания в рамките на 18-тия Национален конгрес по въпросите на образованието, който трябва да изработи дългосрочна стратегия за неговото развитие през 21 век. Силен отзвук получи доклада с препоръки за "реформиране" на средното образование, изготвен и представен за обсъждане на конференцията на Областната дирекция на образованието в гр. Измир. Според приетия документ, който е представен на Министъра на образованието и е внесен в Меджлиса, "главната пречка за достъп до гимназиите и за завършване на средното образование били смесените класове". Това налагало в някои региони на страната момичетата и момчетата да бъдат разделени в отделни учебни заведения. Светските и кемалистките сили веднага нападнаха проекта и изразител на негативната реакция на част от обществото стана Бюлент Бараталъ - депутат на Народно-Републиканската партия от Измир. Същият внесъл веднага в Меджлиса писмено запитване до Министъра на образованието г-жа Нимет Чубукчу с искане за отговор дали Министерството е в течение на направеното предложение и каква е позицията на Министъра. Според Бараталъ, така нар. "предложение за реформа" визирало "смесените райони" и било опасно, защото ще предизвика ново разделение между различните култури, религии и традиции, вместо да допринесе за "сплотяване в обща култура и общи идеали". Вместо модернизиране и приспособяване към условията на 21 век, реформата била връщане към феодално-консервативната система от Османската епоха. Авторите на подобен документ за "сепариране на младежта в най-чувствителните райони" веднага трябвало да бъдат отстранени, защото оставането им на работните места било опасно и вредно и предизвиквало много въпросителни. Остър протест срещу начина на работа на конференцията в Измир изразил и местния председател на синдиката от системата на образованието Йозджан Четин. Той определил като скандални решенията, които били в пълно противоречие с дългогодишните светски и модерни научни традиции, залегнали дълбоко в образованието в Измир. Министър Чубукчу наляла "масло в огъня" с отговора, че не виждала нищо притеснително, ако средните училища бъдат разделени на "мъжки и женски". Според нея, "средното образование все пак не било задължително и затова по принцип тя била съгласна с изводите на доклада." Чубукчу считала, че не може и дума да става за "връщане към старата система, известна като "харемлик селямлък", т. е. към времето, когато жената е била отделяна в неравноправно положение като същество "второ качество", недостойно и затова без право да стои до мъжа.