По случай Рамазана исторически паметник на църковната архитектура в турския гр. ТРАБЗОН бе превърнат в поредната джамия
30.07.2013
На 5 юли т.г., в самото навечерие на мюсюлманския месец на „толерантността към другите“, построената в гр. Трабзон през 1245г. Византийска църква „СВЕТА СОФИЯ“ официално бе открита като действаща джамия и бе отслужен първия от 52 години насам ПЕТЪЧЕН НАМАЗ. Този шедьовър на християнската църковна архитектура, който според специалистите представлява умален модел на прочутия музей ( все още ) „СВЕТА СОФИЯ“ в Истанбул, беше превърнат в джамия при превземането на гр. Трабзон през 1461г. от завоевателя на Истанбул ФАТИХ СУЛТАН МЕХМЕТ. Веднага след военния преврат през м май 1960г., при който беше свалено продажното правителство на Мендерес и временно бе прекратено настъплението на зараждащия се политизиран ислям, била извършена основна реставрация на сградата и се стигнало да заключението, че „тя е изгубила качествата си на джамия“. Било взето решение бившата вече джамия да получи статут на музей под управлението на турското Министерство на културата и туризма. През миналата 2012г. Генералната дирекция на вакъфите към МС завела съдебен иск за презнаване правото на собственост върху архитектурния паметник на вакъфа „ФАТИХ СУЛТАН МЕХМЕТ“ и за обявяването му като действаща джамия. Така се премахвала една историческа несправедливост, наложена изкуствено по „идеологически причини“ от режима през 60 – те години на м.в. Делото било спечелено и първия РАМАЗАНСКИ НАМАЗ бил отслужен след изпълнение на призива езан от монтираните на църковната камбанария високоговорители. На официалното откриване на „новата стара джамия“ присъствали около 600 правоверни, сред тях медиите отбелязват появата като ВИП гост на САДЪК АЛБАЙРАК - „журналист и СВАТ НА ПРЕМИЕРА РЕДЖЕП ЕРДОГАН“.За да добие вид на джамия, вътре в църквата, както и в пространството извън нея, били опънати килими, а християнските фрески и стенописи с неоценима историческа и художествена стойност били ЗАКРИТИ СЪС СПЕЦИАЛНО ЗАКАЧЕНИ ЗАВЕСИ. Петъчната молитва „хутбе“ била възложена на Областния мюфтия на Трабзон ВЕЙСЕЛ ЧАКЪ, след нея бил изпълнен колективния намаз. По този повод вестник „ТАРАФ“ прави заключението, че „била заличена последната следа от ГЯУРСКОТО МИНАЛО на Трабзон“, а влиятелното английско списание“ИКОНОМИСТ“ помести в последния си брой обзорно – аналитична статия под заглавие „РЕЛИГИЯТА В ТУРЦИЯ : УНИЩОЖАВАНЕ НА ХРИСТИЯНСКОТО МИНАЛО“. В материала се посочва, че това „архитектурно чудо на църковната школа от късния византийски период притежава стенописи и фрески, които нямат аналог“. Списанието проследява развитието съдебната „сага“ през последните години и определя „спечеленото“ от Генералната дирекция на вакъфите дело като „ПОБЕДА НА ИСЛЯМИСТИТЕ В БИТКАТА СЪС СВЕТСКИТЕ ПРИНЦИПИ“. Според коментара на списанието, изненадваща била реакцията на местната общественост, която по традиция била носител на „СИЛЕН НАЦИОНАЛИЗЪМ“ Като изразители на тези „настроения“ срещу политиката на управляващите се цитират някакъв местен историк, според когото „неоосманизма се възражда като заличава християнското историческо минало“, и мухтарина ( старейшината ) на района Зеки Бакар, който считал, че „в Трабзон има вече прекалено много джамии, половината от тях остават празни и кое налага да се посегне на културно – исторически паметник, за да се появи още една джамия ?“ Списанието дава израз на своето възмущение от факта, че „красивата подова мозайка на църквата останала под червените килими, а в зелената градина около музея, изпълнена с антични скулптури, били монтирани пластмасови бидони и метални кранове за осигуряване на вода при вземане на така нар.“абдест“.В заключение списанието се позовава на тревогите на видни турски и английски археолози и изкуствоведи, че „примера на „Света София“ в Трабзон може да бъде последван от едноименната църква в Изник и най – вече от световноизвестния музей „Света София“ в Истанбул. За съжаление, списанието прави отстъпление от защитаваната дотук теза с думите, че „разпространяваните опасения и прогнози са ПРЕУВЕЛИЧЕНИ и НЯМАТ ОСНОВАНИЕ, защото лично РЕДЖЕП ЕРДОГАН ОПРОВЕРГАЛ СЛУХОВЕТЕ ЗА БЪДЕЩАТА СЪДБА НА МУЗЕЯ „СВЕТА СОФИЯ“. Паметта на списанието е твърде къса и показния „оптимизъм“, породен от „гаранциите“ на такъв лицемер като Ердоган и неговата хунта, няма нищо общо с реалните факти, които съпровождаха честването на 559 – та годишнина от окупацията на Константинопол през м.г. Тогава, припомняме на „ИКОНОМИСТ“, за първи път стотина ислямски реваншисти, надъхани от призива на същия ЕРДОГАН „ДА СЕ ВЪЗПИТАВА НОВО МЛАДЕЖКО ПОКОЛЕНИЕ, КОЕТО ДА Е СИЛНО РЕЛИГИОЗНО И ДА УМЕЕ ДА МРАЗИ ( на турски ДИНДАР ВЕ КИНДАР ГЕНЧЛИК ), съвсем спокойно свалиха табелата „Музей Света София“ при централния вход и закачиха нова с надпис „ДЖАМИЯ СВЕТА СОФИЯ“. На 25 май 2012г. беше изпълнена новата програма на Валийството на Истанбул за отбелязване на годишнината, като се проведе „ПОХОД НА ЗАВЛАДЯВАНЕТО“, който започна от тюрбето на Фатих Султан Мехмет на площада „Беязит“ и завърши пред стените на музея „Света София“. Шествието беше предвождано от Османския военен оркестър, известен с историческото си име „Мехтеран“. На другия ден повече от 3000 фанатизирани реставратори също съвсем спокойно отслужиха в пространството около музея колективен намаз със заклинания и вдигнати юмруци за превръщането на музея в действаща джамия.