След въведените от Русия през 2008г. забрани турският износ на домати бил спасен от България.
14.01.2010
По повод резултатите от посещението на Реджеп Ердоган в Москва, днес се появиха нови "специализирани" обзори, посветени на перспективите пред износа на турски пресни плодове и зеленчуци и конкретно на едно от най-важните пера в този износ-доматите. По-задълбочените коментатори започ ват своите анализи с напомнянето, че "доматената криза" е била предизвикана от решението на руските власти да прекратят от 7 юни 2008г. вноса в Русия на турските домати заради наличието в тях на недопустими количества вредни химически вещества в резултат на третирането с химически торове и пестициди. Първият тревожен сигнал бил подаден от Президента на Съюза на износителите на пресни плодове и зеленчуци в Анталия Мустафа Сатъджъ, който тези дни отново привлече вниманието на бизнес-средите и на медиите с пресконференцията, която той организира по време на визитата на Ердоган в Русия. Според изнесените данни за състоянието на сектора, през 2009г. от Анталия са били изнесени пресни плодове и зеленчуци ( ППЗ ) на стойност 382,1 млн. долара. България била купувач № 1, като обема на продажбите от Анталия се увеличил със 73% в сравнение с 2008г. От цялата изнесена през м.г. продукция на ППЗ доматите заемали челно място ( 167,9 млн.долара ). Очакванията на Сатъджъ и на браншовите организации били през т.г. обемът на целия износ да достигне 500 млн.долара. През 2009г. на България били продадени ППЗ на обща стойност 108,4 млн. долара, т.е. почти 30% от целия износ на Анталия за всички външни пазари. Без да се притеснява, Мустафа Сатъджъ признал, че "най-лесният износ на домати за Русия се извършва през България" и тази практика била възприета от много фирми, които използвали "България като транзитна територия за доставките на домати в Русия". Поради по-суровите климатични условия често пристанищата на Черно море изненадвали неприятно превозвачите и износителите, ето защо, според Сатъджъ, фирмите-износители предпочитали да доставят "директно на големите руски пазари турските домати през територията на България". С това можело да се обясни голямото количество на продукцията, която влизала в България, значителна част от която била предназначена да продължи за Русия. Посоченият по-горе годишен ръст от 73% отразявал частта на влезлите в България домати на път за Русия. Сатъджъ специално подчертал, че една от главните причини за пренасочването на турския доматен износ за Русия през България следва да се търси в строгите процедури, наложени от руските митници и тежките изисквания към качеството на турските домати. В заключение Сатъджъ подредил по следния начин основните "клиенти" на турските ППЗ: 1.БЪЛГАРИЯ. 2.ГЕРМАНИЯ. 3.РУСИЯ. 4.УКРАЙНА. 5.РУМЪНИЯ.