Кюршат Тюзмен: "Принудихме България да отстъпи".
21.04.2009
В средата на м.април т.г. на посещение в България беше Държавният министър на Турция Кюршат Тюзмен,който отговаря за външната търговия и за търговско-икономическото сътрудничество.Как то по време на престоя си у нас, така и след завръщането си в Турция той направи няколко изявления пред турските медии, които внасят допълнителна представа за резултатите от проведени те разговори и дават отговор на въпроса защо Министър Тюзмен е доволен от тези резултати. От 01.01.2009г. ,с промяната в Закона за допълнителните данъци, България въведе ограничения за влизащите у нас ТИР-ове, автобуси и микробуси с тегло над 9 тона по отношение на зареденото количество евтино дизелово гориво, като водачите на тези МПС, независимо от тяхното граждан ство, имат право на 200л.Българските митничари бяха задължени стриктно да проверяват за нали чие на допълнително вграден втори резервоар или за нерегламентирано увеличение на обема на оригиналния фабричен такъв.Според турски източници, тази мярка била предприета конкретно сре щу турските износители и превозвачи, защото техните шофьори масово зареждали на ГКПП Капъ куле колите си с евтин дизел и правели курс с това количество чак до Германия.Българските власти предупредили, че ако бъдат установени нарушения на новата разпоредба, виновните водачи ще бъдат парично санкционирани за всеки литър над нормата от 200л. Този въпрос е бил поставен с искане за преразглеждане и промяна при посещението на Кюршат Тюзмен у нас.Старата практика позволявала на турските водачи да зареждат преди влизането си в България до 550л. освободен от данък и акциз дизел, на цена около 1т.л. за литър( около 1 лев). Според Тюзмен, България, оправдавайки се с въведените в ЕС разпоредби, въвела спорните 200л. и това количество следвало да бъде на първо време поне изравнено с разрешените на турската граница 550л.Министър Тюзмен не пропуснал да изтъкне своите заслуги за промяната в българската позиция, намерила израз в заявената готовност на реципрочна основа да бъдат премахнати ограни ченията.Останал с убеждението, че България ще реши въпроса с необлагаемото гориво преди лет ните парламентарни избори, като за начало количеството ще бъде увеличено на 550л., а по-късно и това ограничение щяло да отпадне и количеството щяло да зависи само от капацитета на резер воарите на МПС. По думите на Тюзмен, отношението на българските власти и тяхната практика да създават затруд нения на турските водачи на ТИР с разрешенията за преминаване предизвиквали голяма тревога и недоумение и тази била причината той настоятелно да поиска от българската страна да прекрати издигането на измислени пречки.При разговорите бил отбелязан сериозен напредък по отношение на премахването на съществуващите квоти и на таксите за транзит. Друг успех за Турция, според Кюршат Тюзмен, бил постигнат в отговор на неговото предложение за общо ползване на ГКПП Капъкуле по начина, по който Турция и Грузия ползвали ГКПП Сарп на тяхната граница.Преговорите по този проект щели да бъдат финализирани от съответните митни чески служби на двете държави и като резултат щели да бъдат премахнати сегашните трудности, свързани с дългото чакане на бизнесмените и на превозвачите.Българската делегация предложи ла в район близо до турската граница да бъде създадена търговско-индустриална зона с участие то на турски бизнесмени и индустриалци, което било подкрепено като идея и с обещанието на Тюз мен лично да съдейства за реализацията на проекта.